La Fira MARTE d'Art Contemporani aposta per posicionar-se en el mercat nacional

La Fira MARTE d'Art Contemporani aposta per posicionar-se en el mercat nacional
6 de Novembre de 2017

La Diputació de Castelló impulsa la Fira MART d'Art Contemporani en la seua aposta per la qualitat de la participació per a posicionar-se en el mercat nacional d'aquesta disciplina artística i convertir-se en una cita imprescindible per a tancar negoci en el procés de descentralització de l'art contemporani.

6 de novembre. La Diputació de Castelló impulsa la Fira MART d'Art Contemporani en la seua aposta per la qualitat de la participació per a posicionar-se en el mercat nacional d'aquesta disciplina artística i convertir-se en una cita imprescindible per a tancar negoci en el procés de descentralització de l'art contemporani. L'esdeveniment, que tindrà lloc en l'Auditori i Palau de Congressos de Castelló del 16 al 19 de novembre, és l'única cita de la Comunitat Valenciana d'Art Contemporani.

El vicepresident provincial i diputat de Cultura, Vicent Sales, ha explicat que “si unim les bones dades de volum de negoci de les fires d'art a Espanya, que aquesta és l'única cita de la nostra Comunitat amb l'art contemporani, fa que s'eleven les expectatives perquè MART siga un dels esdeveniments espanyols amb més atractiu del moment per a potenciar artistes i incrementar vendes”.

En aquest sentit, és important assenyalar que actualment les fires d'art a Espanya mouen un volum de negoci de més de 127 milions d'euros a l'any (segons dades de l'Informe d'Art i Mecenatge de La Caixa 2017). Aquestes dades ofereixen una perspectiva molt falaguera per als esdeveniments de promoció i comercialització de l'art, ja que les estadístiques mostren que el 41% de les vendes d'art s'aconsegueix precisament en les fires.

Enrique Bocángelus i Joan Feliu, directors de la Fira MART aposten en aquesta edició per “continuar amb un fervent procés de socialització de l'art contemporani. Volem tornar-li a la gent el seu dret a gaudir de l'art actual, donar-li a l'artista l'aparador per a mostrar les seues creacions. Però també volem fer açò compatible amb un mercat d'obres d'art de qualitat. Tot el món ha de poder gaudir de posseir art, des dels grans col·leccionistes, fins a qui simplement aprecia contemplar a casa una peça del seu grat. És la forma en què convertim l'art en un valor a l'alça”.

Per a aconseguir incrementar el valor de la fira, MART ha estat sempre una fira completament comissariada, “açò significa que per a participar en la fira no sols es requereix el reservar i pagar un espai, sinó que cal passar el filtre d'un dels comissaris o comissàries de la fira que opte per la selecció de certes galeries i artistes. Amb aquest filtre aconseguim garantir la qualitat de l'obra exposada a les visites, a qui col·lecciona, a les galeries i, per descomptat al públic”, apunten els seus codirectors.

Part de l'èxit de MART radica en l'extrema atenció que s'aplica, no sols a la selecció i organització de tot l'esdeveniment, sinó també en les accions complementàries en què s'impulsen sinergies entre col·leccionistes, artistes i galeristes. Unes accions que no sols se circumscriuen a l'entorn del recinte de fira, sinó que ixen al carrer i acosten els professionals de l'art contemporani al cor de la creació, amb visites personalitzades a experiències i tallers creatius.

Dinamitzar culturalment i turística Castelló

Dins de la iniciativa de la Diputació de Castelló per impulsar MART com a coorganitzadora de la fira, no sols es troba l'objectiu cultural, sinó també com una aposta per la dinamització del mercat de l'art amb la vocació de “situar Castelló en el mapa de l'art contemporani d'Espanya. A buscar una identitat pròpia en el procés de descentralització del mercat de l'art, en la creació de satèl·lits amb entitat pròpia en l'atomitzat mercat de l'art nacional”, apunta el vicepresident Sales, qui afig que “tenim en el nostre entorn més pròxim, la Comunitat Valenciana, un important cúmul d'artistes i creadors en potència que necessiten, aspiren i mereixen, tindre una plataforma pròxima, no sols que els puga incloure, sinó en la que nodrir-se i veure's reconeguts i representats”.

Fer de la cultura un motor econòmic per al territori

L'impuls de la Diputació a la Fira MART des dels seus inicis fa ara quatre anys es correspon amb l'aposta del Govern provincial de Javier Moliner per dinamitzar el territori castellonenc a través de fites culturals com aquesta.

Exemples semblants els podem trobar en altres disciplines artístiques i culturals, com ve sent l'exposició La llum de la memòria, actualment a Benassal i Castellfort, el treball de rehabilitació d'elements patrimonials d'interés cultural, la recuperació d'art sacre al servei dels municipis o les campanyes arqueològiques amb el projecte 'Castelló arqueològic'.