La Diputació de Castelló exposa fins a setembre les obres d'art contemporani adquirides durant tres anys per a enriquir els fons de la institució

La Diputació de Castelló exposa fins a setembre les obres d'art contemporani adquirides durant tres anys per a enriquir els fons de la institució
La diputada de Cultura, Ruth Sanz, inaugurando la exposición que recoge las obras de arte contemporáneo adquiridas durante los últimos tres años por la Diputación de Castellón.
17 de Juny de 2022

La mostra estarà en l’Espai Cultural Obert Els Aules de Castelló fins al 24 de setembre

La diputada de Cultura, Ruth Sanz, ha inaugurat aquesta vesprada l'exposició que recull les obres d'art contemporani adquirides durant els últims tres anys per la Diputació de Castelló per a enriquir els fons de la institució provincial. La mostra, que obri les seues portes en l’Espai Cultural Obert Les Aules, es prolongarà fins al pròxim 24 de setembre.

La millora dels fons públics d'art de la Diputació s'ha sustentat en tres procediments d’adquisició de noves obres durant els últims tres anys, que en conjunt han suposat una inversió de 50.000 euros. Com ha assenyalat Ruth Sanz, estem parlant de treballs de Art al Quadrat, Julián Barón, Amparo Dols, Lucía Moya, Ester Pegueroles, Carlos Pesudo, Gema Quiles, Paco Rangel, Joan Valle o Ana Vernia, «capaços d'oferir-nos des de moments quotidians que ens acompanyen en el nostre dia a dia a reflexions sobre la societat, el feminisme o les arrels de la nostra terra».

El conjunt de fotografies, pintures, escultures i gravats que componen aquesta mostra, que porta per títol de ‘Rel. Art Contemporani de la Diputació de Castelló I, «respon a la premissa de mostrar aquests treballs com a forma artística i de pensament crític, arxivar-los com a patrimoni i valorar-los com a llegat cultural del hui», ha ressaltat la diputada.

Les obres

De la història com a constructe i la imatge com a eina de pensament tracten les obres de Julián Barón i de Art al Quadrat, aquestes últimes donen ressò als vestigis oblidats de la història més recent a través d'una mirada feminista. De la representació de la imatge i de la seua assimilació i consum a través de l'espectre social tracta Carlos Pesudo. Mentre que Ester Pegueroles reflexiona sobre la memòria o el record amb documents de tipus social i polític.

En la incomunicació pròpia dels temps convulsos que ens envolten se centren les obres de Lucía Moya, Paco Rangel i Ana Vernia. Els tres artistes posen a la persona observadora a percebre l'instant, el detall i amb això l'espenten a submergir-se en un estat d'auscultació. A vegades ens trobem que la via per a aconseguir l'anhelat instant d'introspecció, com proposa Gema Quiles, requereix agafar elements de la quotidianitat i traslladar-los a un espectre d'artifici que capte la nostra atenció.

De l'observació i amb això de l'exploració matèrica es desenvolupa la trajectòria d'Amparo Dols i Joan Valle, aquest últim reivindica la fusta com a base d'un projecte escultòric que aprofundeix en les arrels valencianes.

Aquesta exposició és el resultat de la iniciativa de la Diputació de Castelló per invertir en una col·lecció institucional que fomente la carrera de creadors i creadores castellonenques, al mateix temps que genere interés en el públic general.

Quant al títol de l'exposició, ‘Rel’ (arrel), l'explicació l'ofereix la comissària, Aïda Antonino i Queralt: “L'arrel és, per definició, l'origen o causa d'alguna cosa. En aquest cas constitueix el plantejament d'una nova col·lecció d'art contemporani que té com a principi configurador la pertinença a un mateix territori. Si més no, ‘Rel’ és el detonant per a radiografiar l'estat de la creació artística a la província de Castelló”.

En el llibret de ‘Rel’ s'inclouen aproximacions dels crítics d'art María Ramis i Juan Antonio Herrero cap a les rutes que unisquen a l'art contemporani amb el públic, i viceversa.