La Diputació de Castelló aprovarà un primer paquet de mesures fiscals urgents per a minimitzar l'impacte negatiu de la crisi del COVID-19

La Diputació de Castelló aprovarà un primer paquet de mesures fiscals urgents per a minimitzar l'impacte negatiu de la crisi del COVID-19
18 de Març de 2020

L'equip de govern està estudiant diferents alternatives per a incrementar les ajudes als ajuntaments en matèria d'acció social

El president de la Diputació de Castelló, José Martí, ha anunciat hui que en els pròxims dies s'aprovarà un primer paquet de mesures fiscals urgents destinades a minimitzar els perjudicis econòmics als ajuntaments i als contribuents més afectats per la crisi sanitària del COVID-19. Aquestes mesures formen part del pla de xoc que la institució provincial està dissenyant per a atendre les necessitats dels municipis i esmorteir l'impacte negatiu de la pandèmia del coronavirus entre els ciutadans de tota la província.

Martí ha explicat que “la Diputació, com a gestora de la recaptació dels tributs locals i altres ingressos de la majoria de municipis de la província de Castelló, ajornarà un mes el cobrament dels rebuts que estan en període de recaptació voluntària i suspendrà els procediments de cobrament dels rebuts que ja estan en fase de recaptació executiva, amb l'objectiu d'evitar possibles recàrrecs, sancions i fins i tot embargaments”. En aquest sentit, ha destacat que aquestes mesures recullen les demandes que alguns ajuntaments ja havien fet arribar a l'equip de govern.

Una altra iniciativa que s'aprovarà en breu és tornar a obrir el termini perquè els ajuntaments sol·liciten a la Diputació una bestreta dels diners de la recaptació dels tributs locals. En aquest sentit, cal recordar que la Diputació de Castelló va donar ordre al gener per a habilitar un avançament de tresoreria de més de 43 milions d'euros que va ser a les mans de 69 municipis, la qual cosa els va permetre comptar amb una important injecció de diners per a destinar a actuacions en benefici dels ciutadans.

Segons ha explicat el diputat d'Hisenda, Santiago Agustí, “molts ajuntaments no van demanar aquesta bestreta o no van sol·licitar el màxim, que és el 75% per cent de la recaptació total, per aquest motiu ara anem a obrir un nou termini perquè, tots aquells que el necessiten, sol·liciten aqueix avançament de la recaptació”.

Piscina Provincial

Altres mesures que s'estan estudiant al costat dels tècnics provincials és la compensació als usuaris de serveis provincials que s'han suspés a conseqüència d'haver-se decretat l'Estat d'Alarma, com la Piscina Provincial, o la revisió de tots els terminis de les línies de subvenció i ajudes per a facilitar al màxim la seua tramitació i garantir el seu cobrament per part de totes les entitats beneficiades, flexibilitzant els criteris de justificació.

L'equip de govern també està estudiant diferents alternatives per a incrementar les ajudes als ajuntaments en matèria d'acció social, “ja que ara mateix aquest tipus de serveis són més necessaris que mai i els ajuntaments estan havent de destinar més recursos a conseqüència del decret d'alarma”, tal com ha explicat la vicepresidenta i responsable d'Acció Social, Patricia Puerta.

Per a finalitzar, José Martí, ha volgut destacar que tota la institució, equip de govern i funcionaris, està treballant a contrarellotge per a “analitzar quines mesures podem implantar per a reduir l'impacte econòmic i social que aquesta crisi tindrà als ajuntaments i en els nostres veïns i veïnes”. “Això sí, dins de les nostres possibilitats i competències, perquè ara més que mai cal actuar des de la responsabilitat i fugir de la demagògia”.

Comité de Seguiment i Estratègia

D'altra banda, aquest matí s'ha reunit el Comité de Seguiment i Estratègia de la Diputació per a avançar en la coordinació de totes les mesures a aplicar per a impulsar, a l'empara de l'article 7 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, el teletreball de manera general per a tots emprats de la Diputació, amb caràcter immediat, mentre estiga vigent el citat decret.

La reunió, presidida per José Martí, ha comptat amb la presència de la vicepresidenta, Patricia Puerta; els diputats Santiago Agustí, Ximo Huguet, Abel Ibáñez i Pau Ferrando, així com amb el secretari general, Manuel Pesudo; el cap de l'Àrea Tècnica, Emilio Monfort, el cap del Servei d'Administració i Innovació Pública, Borja Colón, i la cap de servei de Recursos Humans, Mónica Marí.