El Pla Econòmic i Financer de la Diputació inclourà com a despesa el Fons de Cooperació per a beneficiar als ajuntaments

El Pla Econòmic i Financer de la Diputació inclourà com a despesa el Fons de Cooperació per a beneficiar als ajuntaments
10 de Març de 2020

L'equip de govern incorpora a l'expedient nous criteris tècnics que ajudaran els municipis a disposar de més marge a l'hora d'executar els seus pressupostos

L'equip de govern de la Diputació de Castelló ha decidit incloure en el Pla Econòmic Financer (PEF) noves variables que suposaran un benefici per als municipis de la província a l'hora d'executar els seus pressupostos, tal com ha avançat hui Santiago Agustí, diputat delegat àrea d'Hisenda.

La mesura contempla computar el Fons de Cooperació Municipal, que suposa una ajuda als ajuntaments de 5,6 milions d'euros, com a despesa de la Diputació i no dels municipis, proposta avalada pels informes tècnics i que serà inclosa en el Pla Econòmic Financiero que aprovarà la institució provincial en el ple extraordinari del dijous 12 de març.

Sobre aquest tema, Santiago Agustí insisteix que “amb aquesta modificació aconseguirem beneficiar als ajuntaments de la província, perquè així podran pujar el seu sostre de despesa i tindre més marge a l'hora d'executar els seus pressupostos”.
Cal recordar, en qualsevol cas, que la Diputació de Castelló ha d'entrar en un Pla Econòmic i Financer per als exercicis 2020 i 2021 per la “mala gestió de l'anterior equip de govern del PP, que ha ocasionat que l'exercici 2019 es tanque sobrepassant en 8,1 milions d'euros l'objectiu marcat per la Llei d'Estabilitat Pressupostària i en 15,3 milions d'euros els criteris imposats per la regla de la despesa”, com recalca Agustí.

Aquest Pla exigirà el màxim rigor en la gestió durant aquests dos anys, de manera que, malgrat tindre 40 milions de romanents en els bancs, en cap cas la despesa podrà sobrepassar la quantitat global que figura en els pressupostos de la institució, perquè en cas contrari, «la Diputació seria intervinguda econòmicament en 2022 pel Ministeri d'Hisenda, que tindria la potestat d'eliminar les partides pressupostàries que considerara oportú».

El diputat provincial d'Hisenda, Santiago Agustí, ha explicat que el Pla Econòmic i Financer és conseqüència de la decisió de l'anterior equip de govern de posar en marxa en 2018 un segon Pla 135 i de dedicar la despesa financera a l'amortització de préstecs. El segon Pla 135 de 2018 «per una qüestió de terminis no es va poder executar en 2018 i la conseqüència va ser que es va produir un increment molt important de la despesa en l'exercici de 2019». D'altra banda, la despesa financera que es va destinar a l'amortització de préstecs va desaparéixer perquè no computava per a la regla de despesa però va acabar incrementant la despesa en inversions i despeses corrents de 2018 i 2019.

En paraules d'Agustí, «s'ha arribat a aquesta situació per la mala gestió de l'anterior equip de govern del Partit Popular, que va incomplir deliberadament la Llei d'Estabilitat Pressupostària i la regla de despesa que van activar els governs Mariano Rajoy i Montoro, i que segueixen en vigor». Aquest pla exigirà el màxim rigor en la despesa, que en cap cas podrà sobrepassar la quantitat global que figura en els pressupostos de la institució perquè en cas contrari, en 2022 podria ser intervinguda econòmicament pel Ministeri d'Hisenda.