Diputació presta ja més de 24.000 serveis als 135 municipis

Diputació presta ja més de 24.000 serveis als 135 municipis
18 de Novembre de 2016

El Govern provincial invertirà el pròxim exercici 27,1 milions d'euros per a consolidar una gestió eficaç, útil i transparent

18 de novembre. La Diputació de Castelló redoblarà l'any que ve el seu esforç per a ajudar els ajuntaments a millorar la qualitat de vida i les oportunitats de tota la gent de la província, especialment als municipis més xicotets, gràcies a la millora constant de la seua eficiència en la gestió. Així, el pressupost de 2017 contempla una inversió de 27,1 milions d'euros amb l'objectiu d'ampliar els més de 24.000 serveis que actualment presta als ajuntaments, així com fer-ho de forma encara més transparent.

Així ho ha destacat el diputat de Transparència i Modernització, Luis Martínez, durant la presentació aquest matí d'un gran bloc dels comptes provincials per al pròxim exercici que “representen el gran valor d'aquesta Diputació. I és que com sempre diu Javier Moliner, en una província amb 87 municipis amb menys de 1.000 habitants i 115 amb menys de 5.000, el nostre gran valor està en la nostra capacitat per a ajudar-los més que a repartir diners per a inversions”.

Martínez qui ha estat acompanyat pel diputat d'Hisenda i Recaptació, Salvador Aguilella, ha recalcat que això és possible “gràcies al compromís del president Moliner, ampliat a tot el Govern provincial i tot el personal de la Diputació a l'hora de mantindre l'objectiu d'aconseguir una gestió cada dia més eficient, racional, útil i transparent Integrant el capital humà, eines i recursos d'aquesta administració per a prestar cada vegada millors serveis als ajuntaments i que aquestos milloren tant la qualitat de vida com les oportunitats de futur de les persones de Castelló, sense importar on hagen triat viure”.

“24,7 milions d'euros d'inversió en personal”

Per a això, Martínez ha assenyalat el personal de la Diputació “com la pedra angular d'una gestió que sense ell no podria convertir-se diàriament en la millor aliada dels nostres pobles, amb especial atenció a aquells amb menor població i de zones de l'interior”.

És per això que el diputat de Personal ha qualificat “d'inversió” els 24,7 milions d'euros que destina el Govern provincial a personal ja que gràcies “a l'esforç i dedicació dels treballadors i treballadores que conformen la Diputació prestarem l'any que ve més de 24.000 serveis als ajuntaments de la província. Sense oblidar, això sí que la Diputació va ser la primera administració a tota Espanya a situar per davall del 20% del pressupost total el cost del personal i en només cinc anys abaixar-lo cinc punts, del 24% al 18,8%”.

Respecte d'això, cal destacar que assumeix directament la prestació i gestió de serveis com ara la tramitació de documents, projectes tècnics, gestions legals, recaptació de tributs, elaboració del padró municipal, desenvolupament de seus electròniques, creació de portals web o, entre molts altres, l'assistència a les alcaldies en plens, la tramitació d'expedients i decrets o l'actuació en camins rurals amb més de 3.000 quilòmetres arreglats en 2016, gràcies a una inversió superior a dos milions d'euros.

Dos milions d'euros per a prestar 2,490 assistències des del SEPAM

I és que estar al costat dels ajuntaments resolent-los els seus problemes administratius, jurídics, econòmics i legals “s'ha convertit en una eina útil que aquest Govern posa a disposició de les administracions locals perquè puguen centrar els seus esforços en el que realment importa: el seu veïnat”.

Per això, en el pressupost per al curs venidor la institució provincial destinarà 1,9 milions d'euros a la partida del Servei Provincial d'Assistència a Municipis (SEPAM) per a prestar als consistoris 2.490 assistències, corresponents a 30 serveis diferents.

En aquesta línia, la Diputació garanteix el servei de secretaria i/o intervenció a 35 ajuntaments, completarà 10.000 expedients administratius i dirigirà més de 300 plens. A més, a 111 ajuntaments els presta serveis vinculats a assistència jurídica mentres a 126 els subministra serveis informàtics “permetent que fins a 112 ajuntaments puguen acostar la seua gestió diària a la gent a través del seu portal web”.

Portal de Transparència per a 122 ajuntaments

De fet, un altre dels objectius clars d'aquesta administració és el de traslladar el model de transparència que ha convertit la Diputació de Castelló en un referent nacional en matèria de retre comptes i bon govern i que li ha permés rebre ja més de 40.000 visites al seu Portal de Transparència.

En aquest sentit, Martínez ha volgut destacar l'aposta ferma de Moliner per la transparència, el retre comptes i el bon govern materialitzada, sense anar més lluny, en l'aprovació per unanimitat de tots els grups polítics representats en la Diputació d'un Model d'integritat institucional i una Comissió d'Ètica Institucional i en l'avaluació realitzada el passat any per Transparència Internacional, que va atorgar a la Diputació un 92,5 sobre 100 en matèria de transparència.

Amb l'objectiu de “traslladar aquest compromís amb la regeneració democràtica i institucional a tots els ajuntaments”, la Diputació destinarà de la partida de personal més de 300.000 euros dedicats a millorar la innovació i la transparència a la província i ajudar a 122 ajuntaments de menys de 20.000 habitants, com ja s'està fent a través d'un programa formatiu. Açò, a més d'adaptar els seus serveis a la nova llei d'administració electrònica, l'aplicació de la qual és molt complexa per a ajuntaments tan xicotets com els d'aquest territori.

Més de 4,5 milions per a gestionar tributs de 125 ajuntaments

De la mateixa manera, gràcies a l'aposta ferma de la Diputació per convertir-se en una eina útil per a tots els ajuntaments, en el pressupost de 2017 apareixen 4,5 milions d'euros per a garantir el servei de Gestió, Inspecció i Recaptació, que beneficia un total de 125 municipis de la província i fins a 18 entitats locals i comarcals.

“Gràcies a aquest útil servei permetem que els ajuntaments centren els seus esforços en la gent i s'obliden d'emprendre tràmits confusos vinculats a la gestió i recaptació de taxes i tributs com l'IBI, l'IAE o l'impost de vehicles”, ha destacat Martínez qui ha subratllat que els ajuntaments li han encomanat a la Diputació la gestió de fins a 749 tributs diferents.

2,8 milions per a l'Oficina Tècnica, que fa 200 projectes municipals

A tot això, tal com ha sumat el diputat de Transparència i Personal, “dins d'aquest compromís amb les 600.000 persones que viuen en aquesta província única”, l'Oficina Tècnica tindrà una partida de 2,8 milions d'euros que permetrà realitzar de forma gratuïta als ajuntaments fins a 200 projectes d'obres que “milloraran el quefer diari del seu veïnat” i se sumaran als 12 milions en els POIS, més de 7 milions en depuració i més de 6,5 destinats a carreteres”.

En definitiva, “l'objectiu no és un altre que el de reforçar la condició de la Diputació com a prestadora de serveis als 135 ajuntaments de la província i fer-ho conscients que d'aquesta manera ajudarem un poc més a fer que la gent se senta més orgullosa de viure a Castelló”