Diputació presenta la revista anual Aula de Lletres Valencianes

Diputació presenta la revista anual Aula de Lletres Valencianes
25 d'Abril de 2019

La Diputació de Castelló ha acollit aquest matí la presentació de la revista anual Aula de Lletres Valencianes de l'Associació Taula de Filologia Valenciana com a part del seu suport a l'estudi i difusió de la llengua valenciana a la província

25 d'abril de 2019. La Diputació de Castelló ha acollit aquest matí la presentació de la revista anual Aula de Lletres Valencianes de l'Associació Taula de Filologia Valenciana com a part del seu suport a l'estudi i difusió de la llengua valenciana a la província. Cal tindre en compte que aquesta associació està integrada per un centenar de professionals de la llengua, que són membres de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, professors universitaris, professors d'institut i d'escola i tècnics lingüístics d'institucions públiques i d'empreses privades, com per exemple editorials.

El vicepresident primer i diputat provincial de Cultura, Vicent Sales, ha agraït a tots la confiança per portar avant aquesta revista de filologia valenciana. “No podíem deixar perdre una iniciativa com aquesta dedicada a la investigació des de la perspectiva científica de la nostra llengua. Entenem el valencià com a element integrador, de convivència. Aquesta és una província amb una riquesa lingüística i cultural que val la pena mantindre i difondre per a seguir posant-la en valor”.

En aqueix sentit, el vicepresident ha remarcat “des del punt de vista científic és important que els experts i expertes que es dediquen a cuidar, investigar la nostra llengua tinguen el respecte i la difusió que mereixen. És per això que continuarem col·laborant perquè és la millor forma que el valencià continue sent un element integrador, un símbol d'identitat no sols de tots els valencians sinó de tots els castellonencs”.

I és que cal tindre en compte que en el consell de redacció i el consell assessor hi ha persones de prestigi com per exemple Josep Colomer (membre de l'Acadèmia), Lluís B. Meseguer (també membre de l'Acadèmia, i de la Universitat Jaume I), Lluís Gimeno Betí (de la Universitat Jaume I, de la Societat Castellonenca de Cultura, i de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona), Manuel Sifre (de la Universitat Jaume I) o Josep Saborit  (professor del Col·legi Públic Josep Pascual Tirado, de Castelló). També hi ha persones del món de les lletres, com per exemple Vicent Franch, professor de Ciència política i de dret constitucional.
 

Millorar l'ensenyança del valencià, entre els objectius de la revista

Els objectius centrals de la revista Aula de Lletres són tres, el primer és millorar l'ensenyança del valencià. El valencià de qualsevol zona valenciana, des del Maestrat pel nord fins a les Valls del Vinalopó pel sud, té moltes estructures lingüístiques positives, i el personal docent les haurien d'explicar per a augmentar la identificació de l’alumnat amb la seua població, amb la seua comarca i, en general, amb la seua societat. 
Podem dir, per tant, que Aula de Lletres busca augmentar l'adhesió de l’alumnat al seu entorn social; i, alhora, intenta incrementar la cohesió de la societat valenciana.

A més, la revista es guia per l'humanisme. Per a Aula de Lletres, la persona està per damunt de tot. Per això manté que l'ensenyança ha de ser positiva, constructiva i respectuosa amb la personalitat de cada alumne. A més, el camí deu de ser el que hem dit: partir de la població on viu l’alumnat, i després la seua comarca, la seua regió, i el conjunt de la Comunitat Valenciana. El resultat és potenciar l'humanisme i la democràcia: el respecte a la persona i a les comunitats humanes, anant sempre de baix cap amunt.


El segon objectiu de la revista Aula de Lletres és procurar que el model lingüístic valencià siga identificador, assimilable i practicable per als parlants de cultura mitjana. L'humanisme i la democràcia comporten que els parlants de cultura mitjana són els primers destinataris de la normativa lingüística. En conseqüència, les normes han de ser comprensibles, assimilables i practicables per al conjunt de l’alumnat valencià. A més, cal respectar la manera de parlar de la població de l'alumne, i cal considerar les característiques de la seua comarca i de la seua regió. Quan hi ha normes que no responen a aqueixes condicions, procurem fer estudis per a deduir la causa.
El tercer objectiu de la revista Aula de Lletres és fer estudis que tinguen la finalitat de deduir mitjans aplicables per a potenciar l'ús públic del valencià.