Diputació invertirà 1,8 milions per a impulsar el Castell de Peníscola

Diputació invertirà 1,8 milions per a impulsar el Castell de Peníscola
27 de Novembre de 2018

La Diputació de Castelló invertirà fins a 2019 un total de 1.781.774,49 euros en la segona fase del Pla director del Castell de Peníscola per a impulsar-lo com el gran motor tractor de les oportunitats turístiques de la província.

27 de novembre de 2018. La Diputació de Castelló invertirà fins a 2019 un total de 1.781.774,49 euros en la segona fase del Pla director del Castell de Peníscola per a impulsar-lo com el gran motor tractor de les oportunitats turístiques de la província. Així ho ha anunciat el president de la Diputació, Javier Moliner, en la presentació d'aquesta segona fase d'una ambiciosa aposta del Govern provincial per convertir la fortalesa en el castell més visitable d'Espanya, fent de la recuperació d'espais i la investigació arqueològica i històrica la millor base científica per a una transformació completa de la visita al monument convertint-la en tota una experiència turística.

El president provincial ha assegurat que “treballem a convertir el Castell de Peníscola en el gran pol d'atracció de visitants, la millor porta a un turisme internacional amb capacitat d'irradiar oportunitats turístiques i riquesa a tota la província. Hem conclòs ja la primera fase d'aquesta gran aposta pel patrimoni i estem convençuts, comprovant els excel·lents resultats que ha tingut, que amb aquesta segona fase estarem en disposició de tindre el castell més visitable d'Espanya, amb capacitat de tracció i estirada turística per a tota la província, reivindicant-se com el gran motor de tracció del turisme provincial”.

Cal assenyalar que la primera fase del Pla director ja ha suposat la recuperació i condicionament de les sales de la planta baixa del castell i les sales pontifícies, obrint al visitant totes les sales que anteriorment es dedicaven a feines administratives i que ara es concentren en el far, també habilitat per a tal fi per la Diputació. La museografia d'aquestes sales i l'adequació del far com a centre de recepció de visitants han estat ja també realitzades com a part d'aquesta primera fase.

La segona fase que ara ha presentat el president Moliner contempla la reparació i impermeabilització de cobertes i façanes, i la recuperació, condicionament i museografia de les sales circumdants al pati d'armes i neteges. Per a la seua execució, com està ocorrent fins ara, la Diputació adapta la realització de les obres als períodes més adequats per a no interferir en el rendiment turístic del monument.

“Estem recuperant tota la seua esplendor i estem revertint la baixada de visitants que havia experimentat fa anys. Si en 2014 va tindre 250.000 visitants en 2017 s'aconseguien 310.000, amb uns ingressos superiors al milió d'euros. I a més hem estat capaços de complementar aquest eix turístic amb altres atractius de la província, amb l'objectiu d'invitar les visites a conéixer els nostres pobles, patrimoni i gastronomia de l'interior, irradiant aqueix potencial d'atracció del castell a tot el nostre territori”, ha explicat el president.

Cal recordar que a això responen iniciatives com ara les rutes senyalitzades de Castelló Territori Templer, o la sèrie documental de Canal Història amb aquest mateix nom.

“A aquesta fase li seguiran dues més en 2020 i 2021 amb les què es culminarà el projecte mitjançant la restauració del Parc d'Artilleria, la recuperació del bastió d'entrada al Castell i la il·luminació exterior de la muralla”, ha explicat Moliner.

Junt amb Moliner ha participat en la presentació la directora tècnica de les obres, Pepa Balaguer.

Gran aposta per les noves tecnologies

En aquest decidit impuls de la Diputació al potencial turístic del Castell de Peníscola hi ha un gran protagonisme també de les noves tecnologies, amb l'activació de la nova pàgina web (castelldepeniscola.dipcas.es) i l'aplicació per a dispositius mòbils (App) per tal de visibilitzar millor les virtuts del monument, enriquir la seua visita i facilitar la compra d'entrades online a totes les persones interessades a visitar-lo sense necessitat de fer cues.

A més de la informació d'horaris i obertures, la pàgina desplega una introducció als 700 anys d'història del Castell fent especial insistència en els seus constructors templers i en el seu més il·lustre inquilí, el Papa Luna, informació de cada una de les sales que poden visitar-se, l'agenda d'esdeveniments culturals, un vídeo amb espectaculars imatges de la fortalesa i una galeria de fotos que permeten les visites preparar la seua estada.

A més, la pàgina ofereix la possibilitat d'adquirir les entrades de forma online, la qual cosa agilitza l'entrada i ofereix una millor experiència a les persones que en els dies punta d'estiu patien les molèsties de les cues per a la compra d'entrades.

Recuperació acompanyada d'una gran programació complementària

De forma paral·lela a aquesta recuperació patrimonial, el Govern provincial inverteix en un complet programa d'activitat cultural anual que té el Festival de Teatre Clàssic Castell de Peníscola com a gran epicentre d'una programació que inclou tant teatre de primer nivell nacional, òpera, música de cambra, concerts, exposicions i visites teatralitzades.


 

Fer de la visita al Castell tota una experiència

L'enriquiment a la visita del Castell és una altra de les claus més importants de la posada en marxa d'aquestes noves eines. Així, s'ha posat en marxa l'audioguia del Castell i els jardins a través d'App en les plataformes AppStore i GooglePlay que permeten a les visites, de forma gratuïta, la descàrrega de la informació històrica de cada una de les sales, en castellà, valencià, anglés, francés i alemany.

“D'aquesta manera i a través de qualsevol dispositiu mòbil les visites poden llegir o escoltar la història de cada un dels 40 punts visitables del recorregut”.

La Diputació a més ha posat a disposició de les visites un punt wifi, també gratuït, per a la descàrrega de l'aplicació per a aquelles que no hagen efectuat aquesta amb antelació o no disposen de cobertura de dades en el seu dispositiu.

Cal assenyalar que aquest servei no substitueix les visites guiades tradicionals que es duen a terme normalment durant els mesos d'estiu, sinó que les complementa, veient-se, a més reforçat per les visites guiades teatralitzades que a manera de xicoteta representació mostren al visitant xicotetes escenes del que va poder ser la vida diària dels habitants del Castell i el calendari de representacions de la qual pot consultar-se en l'agenda de la pàgina web. En definitiva, una modernització i enriquiment de la visita al monument que ha suposat que aquest haja augmentat de mitjana un 30% les seues visites respecte als anys anteriors a l'inici d'aquest ambiciós Pla director.