José Martí defensa el valor afegit que aporta el disseny a la producció artesanal de la província de Castelló

José Martí defensa el valor afegit que aporta el disseny a la producció artesanal de la província de Castelló
El president de la Diputació de Castelló, José Martí, l'alcalde de Morella, Rhamsés Ripollés, i la directora de l'Institut d'Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana., Inmaculada Sánchez.
5 de Juliol de 2022

El president de la Diputació assisteix a Morella a les Jornades Formatives organitzades per l'Institut Superior d'Ensenyaments Artístics de la Comunitat Valenciana, on anima «a la cerca de la qualitat en un món global en el qual sempre hi haurà algú que faça una cosa més barata»

El president de la Diputació de Castelló, José Martí, ha defensat la importància del disseny vinculat a l'artesania de la província, binomi que aporta un «indubtable valor afegit» que actua com a «senyal d'identitat» i contribueix a prestigiar «uns productes confeccionats amb delicadesa i autenticitat, cuidant fins al més mínim detall a fi d'aconseguir la màxima qualitat».

Així ho ha manifestat a Morella durant la seua intervenció en les Jornades Formatives organitzades per l'Institut Superior d'Ensenyaments Artístics de la Comunitat Valenciana, que tracten sobre Edició, Disseny i Ceràmica, que es desenvoluparan des de hui i fins divendres que ve en el CDT+i de la Fàbrica Giner. També s'han programat exposicions en sala gòtica de l'Ajuntament de Morella.

Durant la seua intervenció, el president s'ha referit a la visita que recentment ha realitzat al taller artístic ‘Alcora la Ilustre Cerámica’ en la qual reconeix que va quedar «impressionat» per la precisió amb la qual allí s'elaboren els productes manufacturats.

Martí considera que «vivim en un món globalitzat en el qual no podem competir en preus, perquè sempre hi haurà algú capaç de fer una cosa molt més barata, però tenim l'atractiu del disseny i de la qualitat d'una producció que compta amb personalitat pròpia en el mercat, entesa a més com a signe d'identitat i garantia de qualitat». El dirigent provincial afegeix que «els nostres artesans» són «autèntics artistes coneixedors de les nostres arrels, guardians del bon fer vinculat al territori», que d'altra banda, «és el que busca el consumidor al qual ens dirigim».

L'elecció de Castelló

El president ha felicitat la directora de l'Institut d'Ensenyaments Artístics de la Comunitat Valenciana, Inmaculada Sánchez Velasco, per la decisió de celebrar aquestes jornades a la província de Castelló, un territori que compta amb l'Escola d'Art i Superior de Disseny a Castelló i l'Escola Superior de Ceràmica de l'Alcora.

La Diputació i la ceràmica

Martí ha explicat que la Diputació també treballa «en l'àmbit del disseny vinculat a la qualitat» en relació amb la producció ceràmica. En aquest sentit, ha recordat que divendres passat es van fer públics els dos projectes guanyadors del V Concurs de Regeneració Urbana (CRU) que impulsa l'àrea de Promoció Ceràmica de la institució provincial, concebut per a la transformació d'espais públics urbans a partir de propostes arquitectòniques de qualitat i disseny atractiu.

El primer premi va ser per a un projecte a desenvolupar a la Puebla de Arenoso i el segon per a un altre de Canet lo Roig, en els quals s'ha valorat la integració i el paper que juga la ceràmica castellonenca en tots dos projectes de reformes. Cadascun d'ells rebrà per a la seua execució una inversió de la Diputació de 225.000 euros.

El projecte de Puebla de Arenoso, de l'arquitecte Javier López, té com a lema ‘La mirada circular’ i sorgeix amb la voluntat de crear un espai de descans per als veïns i visitants en una parcel·la del carrer Venta que, actualment, no té cap utilitat. Per a això, s'empra un paviment ceràmic disposat en forma radial emulant el recorregut dels bous quan, antany, en aqueix mateix lloc es trastrillaba el gra.

El projecte de Canet lo Roig, desenvolupat per l'estudi d'arquitectura La Erreria, té com a lema ‘Camí de rajoles grogues’ --en al·lusió al conte del ‘Mago de Hoz’-- i proposa una gran catifa ceràmica que siga escenari de tots els usos que el municipi puga requerir com a escenari per a espectacle, celebració d'esdeveniments populars, espai de descans, mirador o àrea turística i cultural. Actualment, la plaça no compta amb una funcionalitat determinada.