Moliner: “Perquè l'interior siga destinació turística necessitem frenar la despoblació”

Moliner: “Perquè l'interior siga destinació turística necessitem frenar la despoblació”
25 d'Abril de 2018

El president de la Diputació de Castelló, Javier Moliner, ha destacat en el XXI Congrés Internacional de Turisme d'Universitat i Empresa de la UJI les claus en què treballa el Govern provincial per a consolidar el turisme com a eix vertebrador del desenvolupament de l'interior de Castelló.

25 d'abril.El president de la Diputació de Castelló, Javier Moliner, ha destacat en el XXI Congrés Internacional de Turisme d'Universitat i Empresa de la UJI les claus en què treballa el Govern provincial per a consolidar el turisme com a eix vertebrador del desenvolupament de l'interior de Castelló. La lluita contra la despoblació i la divulgació del turisme com a activitat d'oportunitats econòmiques per als pobles han centrat part de la seua intervenció en el conclave turístic que enguany estudia específicament el desenvolupament en els espais rurals d'interior. 

“Perquèl'interior siga un destinació turística ha d'haver-hi algú allí que conserve aquest patrimoni, aquesta tradició, aquesta festa”, ha asseverat el president de la Diputació, qui ha insistit en el fet que “si pretenem gaudir de les festes de Sant Antoni al gener i si quan arribem al poble no viu ningú, allí no es va a celebrar cap festa. Perquè allí visca algú, la resta de l'any la resta hem de col·laborar perquè allí visca algú. Per tant, és fonamental frenar l'alifac de la despoblació de l'interior de Castelló. Si volem ser destinació turística d'interior no podrem ser-ho mai si allí no estan els custodis del llegat històric que té l'interior, si no estan els que garanteixen que tot aquest patrimoni cultural, patrimonial, de tradicions, paisatge o gastronomia es puga mantindre”.

En aquest sentit, el president advoca per articular mecanismes que fomenten un interior sostenible. “Cal activar fórmules perquè des de l'urbà s'ajude a poder sostindre l'interior. Perquè si no fem això desgraciadament uns recursos patrimonials desaprofitats per la falta de gent. I ací tenim molt a dir, i estem intentant obrir aquest tema a l'agenda pública perquè de veritat siga un element estructural. Una vegada aconseguit això, hem de fer veure aquesta gent que l'arribada de turistes és una via d'arribada de recursos, no sols hi ha la turismofòbia als àmbits urbans, també als rurals. I també caldrà combatre-la des del coneixement, la divulgació i les oportunitats que això puga generar”.

La major espenta al turisme provincial amb 5,4 milions

És precisament a aquest treball a què es dedica la Diputació diàriament a través del Patronat Provincial de Turisme, referent provincial en la promoció i l'impuls de l'activitat turística als municipis de Castelló. Una espenta a què la Diputació dedica enguany un pressupost rècord de 5.384.600 euros. 

“Des delPatronat Provincial de Turisme ens dediquem cada dia a pensar precisament en com aconseguir que aquesta província siga capaç de traure el màxim partit a aquesta condició única que té al reunir un trident màgic amb què ningú més pot competir: 130 quilòmetres de platja, un interior extraordinari i un clima benigne més de 300 dies a l'any”, ha indicat Moliner. 

És per això que Moliner ha assegurat que “és cert que tenim una província riquíssima en patrimoni històric, arquitectònic, però també paisatgístic, de tradicions, gastronòmic i en tot el seu concepte. Però amb aquest patrimoni hem tingut poca habilitat històricament per a convertir-lo en recurs turístic. Aquest és el gran repte que tenim i al què ens enfrontem des de la Diputació, de la mà dels pobles, diàriament”.

I és que la Diputació treballa intensament a transformar en producte turístic molts elements de la província. “En aquestos moments hi ha 28 processos de transformació de recursos patrimonials a turístics a la província impulsats pel Govern provincial, i el major pla inversor aprovat ahir mateix en el Ple va en molt bona part a això i aconseguir que la gent no vinga 'a veure' sinó a 'gaudir' de la província”. 

Així, el Govern provincial plasma en els seus comptes anuals la prioritat estratègica marcada per Moliner pel turisme com a motor generador de noves oportunitats econòmiques i de desenvolupament als municipis de la província. Tant és així que des de 2012 a 2018 ha incrementat el seu pressupost per a la promoció turística en un 141%.