La Diputació modifica les bases de la tele-ajuda per a suprimir la discriminació cap a les dones per raons d'edat

La Diputació modifica les bases de la tele-ajuda per a suprimir la discriminació cap a les dones per raons d'edat
17 de Febrer de 2021

L'objectiu de la vicepresidenta Patricia Puerta és recuperar la teleassistència suprimida en 2012 amb les retallades socials, per ser més eficaç per a #ProtegirCastelló i a les persones majors dels pobles

La Diputació de Castelló ha aprovat les noves bases del servei de tele-ajuda domiciliària que finança la institució, en haver quedat desfasades les que es van aprovar en 2012 arran de que el Govern d'Espanya de l'època suprimira el finançament de serveis socials bàsics dels ajuntaments com la teleassistència. Encara que es tracta d'un servei de menor qualitat, davant la retallada executada pel llavors Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, la Diputació va optar per instaurar i finançar la tele-ajuda en tots els ajuntaments de la província.

Segons ha explicat la vicepresidenta responsable de l'àrea de Benestar Social, Patricia Puerta, encara que la ‘Nova Diputació’ treballa per a reimplantar el model de la teleassistència, per ser de molta major eficàcia i qualitat, resultava imprescindible escometre la modificació de les bases de la tele-ajuda per a donar una major importància a la renda dels usuaris i evitar situacions de discriminació cap a les dones per raó d'edat. “Resulta sorprenent però s'aplicava una estranya lògica per la qual s'exigia una major edat a les dones que als homes per a accedir al servei, per ser més elevada la seua esperança de vida”.

Les persones beneficiàries del servei de tele-ajuda són aquelles que el precisen per edat, malaltia o discapacitat física o sensorial, sense que tinguen reconegut cap grau de dependència. El sistema requereix la instal·lació d'un transmissor d'alarma social en el domicili de la persona usuària connectat a una línia telefònica, que s'activa amb un polsador i transmet un missatge de socors d'una duració no superior a vint segons, prèviament gravat, a una seqüència compresa entre quatre i set números telefònics programats. Els sis primers són de familiars, reunits, veïns i el seté correspon a servei públic local d'atenció permanent.

Per contra, amb el sistema de teleassistència que la Diputació aspira a recuperar, els persones beneficiàries només han de prémer un botó, que porten penjat o en la canell, per a activar un servei professional operatiu que funciona tot l'any a qualsevol hora del dia o de la nit. Amb aquesta modalitat també es realitza un seguiment continuat de les usuàries i usuaris mitjançant trucades telefòniques.

La vicepresidenta ha destacat finalment que el gran objectiu de l'equip de govern de la Diputació és el de proporcionar la millor atenció possible als nostres majors en l'àmbit rural “perquè continuen vivint als seus pobles i els seus familiars continuen mantenint el vincle amb aqueixes poblacions”. “Del que es tracta”, afegeix, “és de protegir la nostra gent”, raó que ha motivat l'activació en 2021 de #ProtegirCastelló, la dotació pressupostària del qual ascendeix a 16,5 milions d'euros.