Diputació potència el mercat de la tòfona de la província i l'economia rural

Diputació potència el mercat de la tòfona de la província i l'economia rural
10 de Febrer de 2019

La Diputació de Castelló ha potenciat el mercat de la tòfona i també l'interés creixent per la tòfona negra de la província amb l'organització d'una Mostra de la Tòfona Negra de l'Alt Maestrat a Catí, que ha sobrepassat totes les expectatives

10 de febrer de 2019. La Diputació de Castelló ha potenciat el mercat de la tòfona i també l'interés creixent per la tòfona negra de la província amb l'organització d'una Mostra de la Tòfona Negra de l'Alt Maestrat a Catí, que ha sobrepassat totes les expectatives. I és que el Govern provincial ha hagut d'ampliar els cursos en la fira a Catí a causa del gran interés que aquests han despertat en turistes i visitants vinguts de distintes zones d'Espanya a l'interior de la província amb motiu d'aquesta fira aquest cap de setmana.

Així ho ha corroborat el diputat de Desenvolupament Rural i alcalde del municipi, Pablo Roig, qui ha assegurat que “més d'un centenar de persones vinculades al sector arribades de tota Espanya han aprés més de la trufa de la província de Castelló. Amb això, continuem posicionant l'interior de Castelló com a territori productor d'una de les matèries primeres culinàries més preades a tot el món. Quelcom que, sens dubte, ajuda a generar noves oportunitats als nostres pobles, amb un millor futur si sabem posicionar el nostre amb la qualitat que mereix”.

I és que el diputat ha assegurat que el benefici de tan consolidada iniciativa a través de Castelló Ruta de Sabor, “no sols se centra en l'important impacte directe que té l'activitat d'aquest cap de setmana en establiments de la zona. A més, estem posicionant el nostre territori com a lloc productor de tòfona, com a font de coneixement del cultiu d'aquest preat fong, i això obri oportunitats a la nostra gent perquè continuen apostant per quedar-se als seus pobles”.

Cal assenyalar en aqueix sentit que amb aquesta consolidada iniciativa i una aportació de 10.000 euros per a la seua organització, el Govern provincial avança en el seu compromís amb la posada en valor i promoció de la tòfona a favor de la generació de riquesa i oportunitats de futur als pobles que es produeix a l'interior de Castelló. Tant és així que han participat en els cursos visitants de llocs com ara Guadalajara, Conca, Terol, Madrid, Tarragona, Lleida o Barcelona.

Aquesta mostra és una fira monogràfica que es repeteix cada any, de forma itinerant, als municipis de Benassal, Culla, Catí i Albocàsser, en el moment més intens de la temporada de recol·lecció de trufa i quan aquesta posseeix les seues majors propietats aromàtiques i de sabor. Tant truficultors, tècnics, científics i comercialitzadors, consumidors habituals d'aquest producte tan emblemàtic i excepcional, com els que desitgen acostar-se a ell per primera vegada, es donen cita anualment en aquest esdeveniment.

Desenes d'activitats que dinamitzen el cap de setmana

Durant tot el cap de setmana, en la carpa del recinte firal, situada entre el carrer mossén Joan Puig i la plaça del Sol, es desenvolupen desenes d'activitats per a tots els públics. Allí hi ha ubicat un mercat amb més de vint casetes expositores vinculades al sector, venda de tòfona fresca i productes elaborats, plantes micorritzades, adobs i altres productes.

A més, el recinte compta amb un nou ‘Hostal de la tapa trufada’ on les persones assistents poden degustar elaboracions amb trufa, gràcies a la col·laboració de les associacions locals. Així mateix, s'han desenvolupat multitud d'activitats paral·leles, adreçades tant a professionals com al públic en general, i totes elles han comptat amb gran participació fins a esgotar les places.

En la jornada d'avui ha hagut important assistència a la xarrada - pràctica “Qualitat, conservació, aromes i diferenciació d'espècies de trufa”, a càrrec de Pedro Marco del Centre d'Investigació i Tecnologia Agroalimentària d'Aragó. L'expectació no s'ha relaxat en el tradicional ‘Concurs de la Trufa de Major Pes’, patrocinat per la Unió de Llauradors i Ramaders.

També xiquets i majors han pogut presenciar el concurs de gossos buscadors de tòfona negra, la tuber melanosporum, una competició que és un dels actes que més expectació genera i on cans posen a prova les seues qualitats olfactives per a localitzar aquest preat fong, amb participants vinguts de distintes parts de la geografia espanyola. Un complet programa on no ha faltat el talent dels cuiners de Castelló, amb el showcooking amb degustació del xef privat i finalista del prestigiós concurs “Cuiner de l'Any”, Sergio Salvador.

Més inversió per a posicionar els productes de Castelló

Accions com l'impuls d'aquesta Mostra de la Tòfona Negra de l'Alt Maestrat o la participació recent a Madrid Fusión formen part del compromís estratègic de la Diputació de Castellón per ajudar a millorar el consum de productes autòctons de la província a través de la seua marca Castelló Ruta de Sabor.

Així, el Govern provincial elevarà enguany als 987.000 euros la seua inversió directament destinada a aquest fi i, amb això, consolidarà la seua aposta per la gastronomia com a generadora de noves oportunitats als municipis de la província. Cal tindre en compte que després de quatre anys de trajectòria, aquesta marca de la Diputació, Castelló Ruta de Sabor, ha aconseguit aglutinar més de 100 productors de 15 sectors agroalimentaris diferents, dues denominacions d'origen, una Indicació Geogràfica Protegida i 6 productes amb distintiu Parc Natural.