Provinc.IA

La Diputació de Castelló, sempre a l'avantguarda dels desafiaments existents, pretén ser referent en la definició d'un marc jurídic, tecnològic i social que promoga l'ús responsable i ordenat de la IA com a vector de modernització per a tot el seu territori i els seus habitants, millorant la qualitat de vida de tots ells i oferint noves oportunitats a la calor de la possibilitats que ofereix una tecnologia que, lluny de ser el futur, ja s'ha consolidat amb la pròxima frontera a superar per les Administracions públiques.

En aquest sentit, es dissenya un Full de ruta que pretén identificar tots els elements necessaris per a desenvolupar, seqüencialment, una estratègia integral i sostenible de desplegament de la intel·ligència artificial (IA) en el territori de la província de Castelló que aprofite les potencialitats de l'Administració electrònica, el Govern Obert i la innovació pública com a palanques de canvi i la transformació. Amb això es pretén, a més, millorar significativament el servei públic i dotar de major eficiència a la Diputació com a organització, incorporant les noves oportunitats que la IA ofereix i generant un marc de confiança i protecció enfront dels possibles riscos que d'aquesta es pogueren derivar.

El citat Full de ruta ha d'articular-se, necessàriament, en diferents fases que s'aniran desenvolupant en la mesura en què els avanços normatius i tecnològics permeten afermar posicions consistents, oferint seguretat en el seu desenvolupament i certitud en la seua aplicació. Lògicament, algunes de les fases del present document podran desplegar-se de manera simultània.

El Servei d'Administració i Innovació Pública coordinarà totes les accions relacionades amb la Intel·ligència Artificial en la Diputació de Castelló, així com la responsabilitat de concretar, impulsar i avaluar totes les fases del Full de ruta.

Usa las teclas izquierda y derecha para navegar entre pestañas.


FASE 1: DIAGNÒSTIC I CONTEXTUALITZACIÓ..

Anàlisi de l'estat actual de la província en termes de maduresa digital i capacitats organitzatives de cara a abordar el repte de la IA.


Accions clau a desenvolupar:

  1. Anàlisi de l'ecosistema provincial de IA:

    • Avaluar el nivell de digitalització i ús de IA en la Diputació provincial i als Ajuntaments.

    • Identificar actors clau: FEMP, Universitats, empreses tecnològiques, startups, centres d'investigació i societat civil.


  1. Revisió de normativa aplicable:

    • Avaluar el Reglament de IA de la UE i la seua aplicabilitat a les Administracions locals.

    • Analitzar la resta de normativa nacional o autonòmica que tinga incidència en l'aplicació de la IA.

    • Considerar la normativa sobre protecció de dades (RGPD i Llei orgànica 3/2018).


  1. Detecció de necessitats i reptes:

    • Identificar problemes que poden resoldre's amb IA en els serveis públics provincials i municipals.

    • Avaluar riscos ètics i jurídics associats a l'ús i implementació de la IA.


Lliurables:

  • Informe de diagnòstic provincial en IA.

  • Mapa d'actors i capacitats en IA a Castelló.

  • Identificació de reptes i oportunitats estratègiques per a la província.


FASE 2: DEFINICIÓ DE L'ESTRATÈGIA PROVINCIAL DE IA.

Aquesta fase ha d'establir l'abast de l'estratègia, així com els objectius i els àmbits d'aplicació de la IA en la Diputació i la província.


Accions clau a desenvolupar:

  1. Definir missió, visió i valors:

    • Governança transparent, ètica i responsable de la IA.

    • Foment de la innovació i l'eficiència administrativa.

    • Protecció de drets fonamentals i de la privacitat.

  2. Establir objectius estratègics:

    • Incorporació progressiva de IA en processos administratius.

    • Creació d'una oficina provincial de IA i de Ciberseguretat.

    • Desenvolupament de capacitats digitals en els empleats públics.

    • Foment de la col·laboració públic-privada.


  1. Identificar àmbits prioritaris d'aplicació:

    • IA per a gestió de serveis públics (eficiència administrativa, super automatització de tràmits).

    • IA aplicada al govern obert i a la transparència.

    • IA aplicada a la gestió econòmica i a la recaptació.

    • IA per a la contractació pública.


  1. Definir indicadors de seguiment:

    • Impacte de IA en eficiència administrativa.

    • Grau d'adopció de IA en els municipis.

    • Avaluació del compliment normatiu i ètic.


Lliurables:

  • Document d'Estratègia Provincial de IA.

  • Priorització de línies d'acció.

  • Model de governança de la IA.


FASE 3: DISSENY DEL MARC JURÍDIC I NORMATIU.

L'estratègia prevista en la Fase 2 ha d'estar alineada amb el marc legal vigent, garantint el compliment normatiu i la seguretat jurídica en totes les seues dimensions.

Accions clau a desenvolupar:

  1. Elaboració de directrius i polítiques de IA:

    • Guies sobre l'ús ètic i responsable de la IA.

    • Protocols d'auditoria i control d'algorismes.

    • Creació del Registre d'algorismes.


  1. Regulació de l'impacte de la IA en drets fonamentals:

    • Protecció de dades personals.

    • Transparència i explicabilitat d'algorismes.

    • Avaluacions d'impacte algorítmic.

    • Elaborar una Ordenança Reguladora d'Espais Segurs de Col·laboració Públic – Privada (SandBox)


  1. Incorporació de clàusules IA en la contractació pública:

    • Exigir estàndards ètics i tècnics en licitacions de solucions IA.

    • Requisits d'interoperabilitat i seguretat.



Lliurables:

  • Guia jurídica sobre IA per a l'administració provincial.

  • Models de clàusules IA per a contractació pública.

  • Recomanacions sobre protecció de dades i auditoria algorítmica.


FASE 4: DESENVOLUPAMENT TECNOLÒGIC I DESPLEGAMENT D'INFRAESTRUCTURES.

És necessari garantir un marc tecnològic adequat per a la implementació de IA en la Diputació i en els municipis.


Accions clau a desenvolupar:

  1. Identificació de necessitats tecnològiques:

    • Avaluació de la infraestructura actual de dades i processament.

    • Definició d'estàndards d'interoperabilitat.

    • Protecció d'infraestructures crítiques.


  1. Impuls de projectes pilot i proves de concepte:

    • Implementació de casos d'ús reals en Diputació i en Ajuntaments.

    • Escalabilitat de les proves exitoses i casos d'ús favorables.

    • Avaluació d'impacte i escalabilitat en el territori.


Lliurables:

  • Pla de desplegament tecnològic de IA.

  • Avaluacions d'impacte tecnològic en serveis municipals i provincials.


FASE 5: CAPACITACIÓ I CULTURA ORGANITZATIVA.

Per a una transformació efectiva, és clau capacitar als empleats públics en l'ús de IA i fomentar una cultura d'innovació.


Accions clau a desenvolupar:

  1. Dissenyar programes de formació en IA per a empleats públics:

    • Cursos bàsics sobre IA i la seua aplicació en la Diputació i als Ajuntaments.

    • Tallers d'ús pràctic de IA en processos administratius.


  1. Crear xarxes de col·laboració entre municipis:

    • Espais d'intercanvi de bones pràctiques en IA.

    • Comunitat d'innovació digital a la província de Castelló.


  1. Impulsar campanyes de sensibilització per a la ciutadania:

    • Explicació de com la IA impacta en els serveis públics.

    • Estratègies de participació i consulta pública sobre IA.


Lliurables:

  • Pla de formació en IA per a empleats públics.

  • Xarxa provincial d'innovació en IA.

  • Estratègia de comunicació i sensibilització ciutadana.


FASE 6: IMPULS DEL PILAR SOCIAL DE LA IA

Per a assegurar una integració efectiva i positiva de la intel·ligència artificial en la societat, és indispensable impulsar accions orientades al component social, fomentant la seua confiança i la inclusió sostenible d'aquesta.


Accions clau a desenvolupar:

  1. Promoure la inclusió digital mitjançant IA:

    • Impulsar projectes específics orientats a col·lectius en risc d'exclusió digital, utilitzant solucions basades en IA per a reduir la bretxa digital a la província.

    • Facilitar l'accés a serveis digitals potenciats per IA en zones rurals i de difícil accés.

    • Crear espais segurs de col·laboració públic – privada (SandBox) en el territori.

  2. Fomentar l'ètica i la responsabilitat social en l'aplicació de IA:

    • Desenvolupar codis ètics provincials específics sobre l'ús responsable de la IA.

    • Establir auditories periòdiques que asseguren l'aplicació ètica i responsable de la IA en serveis públics provincials.

  3. Educació i sensibilització en IA:

    • Desenvolupar programes educatius dirigits a diferents col·lectius ciutadans per a augmentar el coneixement sobre els usos i beneficis de la IA, així com sobre els potencials riscos.

    • Impulsar campanyes de sensibilització orientades a desmitificar la IA i a comunicar les seues aplicacions pràctiques en el dia a dia.


Lliurables:

  • Codi ètic provincial per a l'ús responsable de IA.

  • Informes periòdics d'auditoria sobre ètica i responsabilitat en l'aplicació de IA.

  • Estratègia educativa i campanya provincial de sensibilització en intel·ligència artificial.