Transparència pública en 121 ajuntaments de la província

Transparència pública en 121 ajuntaments de la província
6 de Març de 2017

El pla d'assistència iniciat pel Govern provincial a l'octubre està activant els portals de transparència municipals

6 de març. El Govern provincial està abanderant la transparència pública a la província amb polítiques i iniciatives que converteixen l'Administració provincial en un referent en matèria de Govern Obert i retre comptes i per mitjà d'un ambiciós pla formatiu d'assistència sobre transparència. Tal com ha destacat el diputat de Transparència, Luis Martínez, “ens ha permés convertir-nos en el millor aliat dels ajuntaments a l'hora de guiar-los pel camí de la transparència pública”.

Per a això, i després que la pròpia Administració provincial facilitara la implantació dels portals de transparència municipals en un total de 122 ajuntaments, tots ells de menys de 20.000 habitants, alineats al Pla provincial de modernització administrativa, el passat mes d'octubre la Diputació va iniciar una sèrie d'actuacions a fi “d'afavorir un comportament proactiu en matèria de transparència”.

Una política de promoció de la transparència municipal que, tal com ha posat en valor Martínez, en a penes quatre mesos “ha demostrat la seua utilitat. El Pla d'assistència va arrancar a l'octubre de 2016 després de detectar que únicament 48 ajuntaments feien ús del seu portal de transparència i a principis d'any aquest número havia ascendit fins als 121”.

De la mateixa manera, mentres a finals del passat any la plataforma posada a disposició dels ajuntaments per la institució provincial tan sols contenia 2.042 documents, en l'actualitat els 121 ajuntaments havien publicat ja 8.025 documents en els seus respectius portals de transparència.

Tot això, “gràcies a l'aposta clara i decidida d'aquesta casa per exportar el seu model de transparència pública i oberturisme a la ciutadania a tots les administracions locals castellonenques i, sobretot, aquelles que per la seua magnitud no disposaven dels recursos necessaris per a obrir la gestió municipal als seus veïnats”.

Així, a més d'oferir l'eina informàtica per al portal de transparència municipal, el Govern provincial s'ha encarregat d'ajudar els ajuntaments i assessorar-los en la primera càrrega de continguts en el portal, formar el personal públic sobre l'ús de la plataforma, així com aconseguir que siguen autosuficients en la gestió i manteniment dels continguts publicats.

Incidir en l'actualització dels portals

Tot això, tal com ha ressenyat el diputat de Modernització, amb l'objectiu de “conscienciar els pobles sobre la importància de mantindre actualitzats els seus portals de transparència. És important anar inclús més enllà del que dicta la llei i convertir la transparència i el retre comptes en un element transversal en tota la gestió pública que reforce l'exemplaritat en la gestió i millore la relació entre Administració i ciutadania”.