Plan Estratègic de Turisme 2017/2020

Plan Estratègic de Turisme 2017/2020
17 de Gener de 2017

Moliner: “El turisme ha de passar de ser un sector a una indústria que siga font de riquesa per a tota la província”

17 de gener. “El turisme és ja una de les locomotores de l'economia provincial. Un sector productiu de primer ordre que des de la Diputació continuarem impulsant, potenciant la competitivitat de la província com a destinació turística perquè deixe de ser un sector i es convertesca en una indústria que siga font de riquesa per als nostres pobles”. Amb aquestes paraules el president del Govern provincial, Javier Moliner, ha volgut presentar aquest matí, “i a les portes de la major fira del turisme que se celebra a Espanya”, el Pla estratègic de turisme 2017-2020, dissenyat per l'Administració provincial “per a definir un model de futur per al sector que multiplique les oportunitats econòmiques i laborals”.

I ho faça, tal com ha volgut valorar el president provincial, “convertint el turisme en un argument que respon a l'eix estratègic del foment de l'ocupació i desenvolupament econòmic marcat per aquesta institució, alhora que, per la seua transversalitat, reforça altres pilars de la nostra gestió com són la divulgació del territori, igualtat d'oportunitats, serveis i infraestructures a més de sumar més i millors motius a les persones que ens sentim orgullosos de viure en aquesta província única”.

En aquest sentit, Moliner ha destacat que en l'actualitat el turisme “suposa ja un pilar fonamental de la nostra economia al representar prop del 13% del PIB provincial” encara que ha assegurat que “la nostra ambició, real i compartida amb tots els agents turístics castellonencs, ens porten a no posar límits al potencial d'aquesta terra”.

Reptes del Pla estratègic

Així, dins dels reptes a aconseguir a través del full de ruta elaborada pel Patronat Provincial de Turisme per al turisme castellonenc, el president del Govern provincial ha fixat la creació d'ocupació i la projecció econòmica “com les principals metes a aconseguir perquè aquesta província continue creixent i amb ella totes les persones que l'habiten”.

Per a això, les iniciatives i polítiques de promoció turística ideades dins del pla provincial ambicionen que el turisme passe en quatre anys de representar el 12,3% del PIB provincial al 16% “convertint-se en una indústria que augmente un 30% els ingressos i porte als nostres pobles més i millors oportunitats econòmiques”.

En la mateixa línia, i en clau laboral, Moliner ha ressenyat que la meta d'aquest nou full de ruta turística pretén que la quota que representa el turisme sobre el total de la població empleada augmente un 33%, passant la mitjana de persones empleades de 18.754 persones fins a les 25.000 a mitjà i llarg termini.

Quatre grans claus turístiques

Amb l'objectiu d'assolir els objectius anunciats, “construir la destinació turística que volem ser” i donar continuïtat a una tendència que ha permés que s'incremente en un 6,29% la variació interanual del nombre de persones empleades en hostaleria en el passat any, el document marc elaborat estableix les quatre grans claus estratègiques que defineixen “el què volem ser i com aconseguir-ho”.

Totes elles amb la premissa última de convertir i consolidar Castelló com “una destinació de qualitat, sostenible i diferencial que ens permeta consolidar una província turística els 365 dies de l'any, combatent així la desestacionalització i prolongant l'impacte que el turisme té sobre el teixit econòmic provincial”.

1.- Marca diferencial

I és que “som una terra única, en la que el mar i la muntanya es fonen en 120 quilòmetres de platges i 1.500 quilòmetres de sendes, pel nostre patrimoni natural, històric, cultural i gastronòmic. Per això, tenim una marca diferencial que ens fa incomparables i hem d'explotar”.

2.- Destinació multiexperiència

No en va, el segon dels eixos és “eixa naturalesa que converteix Castelló en una destinació multiexperiència amb un enorme potencial turístic. A més de sol i platja, tenim un patrimoni natural d'interior inigualable a escassos quilòmetres que fan de Castelló el millor escenari per a viure el turisme en el seu major esplendor”.

3.- Turisme sostenible

Per a això, tal com ha apuntat Moliner, “apostarem per un turisme sostenible, tant econòmicament com mediambientalment. Els recursos naturals són un dels principals atractius d'aquesta terra, i el seu desenvolupament turístic des d'una òptica sostenible ens porta a protegir-los i posar-los en valor per a generar riquesa amb ells”.

4.- Competitivitat en el mercat internacional

Finalment, la quarta clau fixada dins del Pla estratègic de turisme planteja en l'horitzó 2020 consolidar una destinació més competitiva, orientada a l'excel·lència i la innovació i posicionada com un referent turístic internacional. “Som una província que gràcies al seu llegat, història i patrimoni incomparable ofereix al seu turisme, per damunt d'una simple destinació a visitar una experiència única en què viure i sentir el nostre territori”, ha subratllat Moliner.

No en va, Moliner ha incidit en la projecció turística de Castelló a nivell nacional, amb la Comunitat Valenciana, Catalunya i Madrid com principals mercats emissors, “però amb especial atenció en l'expansió internacional”.

“L'aeroport és una gran porta d'accés a la província per a tota Europa. Ja ho ha demostrat i treballarem perquè així seguesca fent-ho en mercats com ara el Regne Unit, amb connexió aèria, i altres que són emissors principals de turistes com succeeix amb França”, ha argumentat Moliner.

Full de ruta consensuada

Respecte al camí recorregut per a l'elaboració del Pla estratègic de turisme, el president de la institució provincial ha assegurat que tots aquestos objectius “ambiciosos però molt factibles” s'aconseguiran gràcies a un pla “professional, ambiciós i realista” en què la Diputació ha estat treballant durant els últims mesos de la mà d'ajuntaments i tot el sector turístic provincial i que, prova d'això, s'ha presentat aquest matí junt amb el president de la patronal Ashotur, Carlos Escorihuela, la presidenta de la Cambra de Comerç, Dolores Guillamón i Andrés Martínez, vicepresident i diputat de Turisme.

“Es tracta d'un full de ruta gestada després de desenes de reunions, entrevistes i anàlisi de l'opinió del propi turisme que guiarà el treball i l'acció promocional provincial durant els pròxims quatre anys en matèria turística i que -ha incidit Moliner- té com a objectiu compartit per tots el convertir el turisme en font de riquesa per a la província des d'una visió integral i supramunicipal”.